למה אסונות הטבע פוקדים בעיקר את המדינות המבוססות?

19/7/2021

אם ההצפות והשרפות ברחבי העולם היו מתרחשות בתקופה קדומה, היינו רואים אנשים נדחקים בהמוניהם לבתי תפילה, או מצטופפים בכיכרות ערים לבקש על נפשם. היום אנחנו לא רואים תגובות כאלו למקרי הטבע. האנושות השתנתה, היא כבר לא קושרת בין מכות הטבע לעונש משמיים.

ובאמת בעולם פועל כוח הטבע בלבד. וכמו שהוא פועל על כל הבריאה, כך הוא פועל גם על בני אדם. הרי גם אנחנו חלק בלתי נפרד ממנו למרות ששכחנו עובדה זו. לכן אין מקום לדבר על כוח עליון שונה ונבדל לכל עם – אחד לגרמנים, אחד לשחורים, אחד ליהודים, אחד ללבנים. הטבע פועל על כולנו בצורה מערכתית אחידה.

כדי להתמודד עם מכות הטבע, עלינו להבין את הטבע. עלינו ללמוד שהוא מפתח ויפתח את העולם שברא עד שיגיע לקשרים עגולים בין כל חלקיו, עגולים כמו הכדור שעליו אנחנו חיים. הדוממים, הצמחים ובעלי החיים גם הם ייכללו באותם יחסים הדדיים יחד עם בני האדם – כולנו בלי יוצא מן הכלל.

מאחר ואנחנו החלק המפותח בטבע, יש לנו השפעה עצומה על דרך קיום העולם, והיא נעשית באמצעות היחסים בינינו. אם אנחנו קובעים בינינו יחסים מאוזנים ומתחשבים כדוגמת הטבע, אנחנו משפיעים בזה לטוב על כל הרמות שתחתינו: החי, הצומח והדומם. מתוך כך כולם נכנסים להרמוניה שלמה. אין כאן שום דבר מיסטי אלא היגיון ישר ופשוט – הכול תלוי בנו. הבעיה היא שאין לנו נטייה טבעית ליחסים של ערבות הדדית, וכאן טמון הקושי.

מהסיבה הזאת מגיעים אלינו לחצים מצד הטבע, והם יוסיפו להתגבר בכל העולם. פה יהיו הצפות, שם שרפות, במקום אחר תתפרץ מגפה, ובעוד אזור יתגלו תופעות אחרות. דווקא בזכות המכות נתחיל להבין את הטבע – שהוא האלוהים! – ולהתקרב אליו. בעל הסולם, גדול מקובלי המאה, כותב: "מוטב לנו לבוא לעמק השווה ולקבל את דברי המקובלים, אשר 'הטבע' עולה בחשבון 'א-להים', דהיינו, במספר פ"ו (86), ואז אוכל לקרוא את חוקי אלוהים בשם מצוות הטבע, או להיפך, כי היינו הך הם" (מאמר "השלום").

כמו שאנחנו, המין האנושי, החלק המשפיע ביותר בעולמו של הטבע, כך יש בינינו חלקים בעלי השפעה גדולה יותר. לכן אנחנו רואים איך השיטפונות פוגעים במיוחד בגרמניה ושכנותיה. אין כאן עונש, אלא הטבע רוצה שנתחיל סוף סוף להשתנות כחברה, ונקבל החלטות נכונות באשר ליחסים בינינו, ולכן הוא מתמקד ו"מכה" בצמתים המרכזיים.

הטבע לא יכה במדינות קטנות ועניות שגם כך אין להן ממה להתקיים, מכל שכן ליישם שינוי מערכתי בקשרים. לעומת זאת למדינות אירופה המבוססות, כמו גם לארה"ב, רוסיה וסין, יש מיליארדים בחשבון שאפשר להשקיע, ואם לא כספים, הרי עומדים לרשותם מאות מיליונים של אנשי חינוך ותרבות שעושים אותם מוכשרים לחולל שינוי עמוק, רחב ומהיר. אם המדינות החזקות בעולם יצהירו על כוונתם ליצור קשרים צמודים לחוקי הטבע, הן יעוררו הדים בכל יבשת ויבשת. כאשר הם ישתנו, ממילא העולם כולו ישתנה.

משבר האקלים הוא אחד משרשרת המשברים שפוקדים את המין האנושי.

השאירו פרטים וקבלו מידע חיוני בנושאים דומים:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.