משבר אקלים אינו משחק ילדים

8/6/2022

כדי להעלות מודעות למשבר, הנושא שנבחר השנה הוא "כדור ארץ אחד בלבד". אבל מעבר לסיסמה הקליטה, נראה שאנחנו לא מפנימים שאכן יש לנו מקום אחד בלבד לחיות בו: כדור הארץ. אנחנו ממשיכים לירות לעצמנו ברגליים בפעולות הפזיזות שלנו כלפי הסביבה שבה אנו חיים.

למרות שפעילים חברתיים זועקים ומפגינים יום יום, מדברים ללא הרף על משבר האקלים, מקיימים כנסים ופגישות ואפילו מחוקקים חוקים ומקבלים החלטות חשובות, נראה שדבר לא עוזר. במצב הנוכחי או שנניח לכדור הארץ במצבו העגום עכשיו, נתעלם מכל הבעיות ונחכה לאסון הבא שיקרה, או שנודה שכל מה שעשינו עד כה היה לשווא, ונקום ונבצע תפנית חדה הנדרשת.

אומנם החל מהשנה הבאה משבר האקלים יהפוך לאחד הנושאים שיהיה חובה ללמדם בבתי הספר בישראל, אבל האם זו הדרך שתעלה את המודעות למצבו הרעוע של כדור הארץ ותביא לפתרון או שמא גם הדרך הזו לא תצלח כמו מאמצים קודמים לפתור בעיות סביבתיות?

התשובה אינה תלויה במאמצים המושקעים ובאמצעים עצמם, אלא בתוכן הנלמד. כל ילד ובוגר צריכים לתאר לעצמם את חומרת משבר האקלים העולמי כחללית שמתקרבת להשמיד את כדור הארץ, ועלינו להזדרז ולהתכונן כדי להימנע מפגיעתה בנו.

כיצד עלינו להתכונן? עלינו להסביר לכולם שמשבר האקלים הוא תוצאה של משבר אנושי. הפתרון שבסופו של דבר יביא את העולם לאיזון מתחיל ונגמר בשינוי היחסים בינינו – יחסים שמקרינים על הטבע כולו. אם נטפח מערכות יחסים אנושיות, חברתיות, חיוביות ונתקרב זה לזה בצורה לבבית, רגשית ופנימית, אז נביא לשינוי מהותי באקלים סביבנו. כלומר, עלינו להתחיל להרגיש את העולם כחלק מכל אחד מאיתנו, לדאוג לכל העולם כמו שאנחנו דואגים לעצמנו. בשלוש מילים מוכרות: "ואהבת לרעך כמוך".

הטבע הוא מערכת של קשרים אינטגרליים הפועלים במדרג. מה שקורה בדרגה עליונה משפיע על שאר הדרגות התחתונות במערכת. המין האנושי הוא הגבוה ביותר בטבע, מעל דרגות הדומם, הצומח והחי, והוא גם הדרגה ההרסנית ביותר. פעולות אגואיסטיות של בני אדם אשר מתעלמות מהצרכים של אחרים, כולל שאר חלקי הטבע, גורמות לנזק עצום שהולך ומתפוצץ לנו בפנים.

האנושות אינה יכולה לעשות דבר כדי לתקן את הנטייה הזאת של ההתמקדות האגואיסטית בעצמה עד שתכיר בכך שהיצר הרע שלה שולט בכל החלטותיה והוא המקור העיקרי לחוסר האיזון בטבע. לימוד משותף של בניית מערכות יחסים המבוססות על הבנה הדדית, דאגה ושיתוף פעולה, ייצר כוח חיבור חיובי, והוא היחיד שמסוגל להחזיר את ההרמוניה בכל דרגות הטבע. זו האמת המכרעת שיש ללמד כל בן אנוש.

כאשר נלמד כיצד להתעלות מעל הנטיות האגואיסטיות השליליות שלנו ונכיר בכך שכולנו פרטים שונים במנגנון אחד שנמצא בתלות הדדית הדוקה, נבין שלעשות טוב לאחרים זה לעשות טוב לעצמנו.

משבר האקלים הוא אחד משרשרת המשברים שפוקדים את המין האנושי.

השאירו פרטים וקבלו מידע חיוני בנושאים דומים:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.